Blev med Honda MT5 igen
Lyckan när man efter 26 år köper sig en en Honda MT5 är total. Då 1996 köpte jag en begagnad för 6 000:-, nu 26 år senare får man betala nästan 3 gånger så mycket. Det ska jämföras med inflationen för samma tidsperiod. 100:- år 1996 motsvarar idag 150:-.
Tycker nog jag fick tag i den snyggaste av alla svensksålda MT5:or, den röda och vita från 1991.
Honda MT5 1980 till 1993
Honda MT5 är en populär moped som tillverkades av det japanska företaget Honda mellan åren 1980 och 1993. Modellen är en del av Honda MT-serien, som ursprungligen introducerades på 1970-talet som ett sätt att ge mopedister en mer mångsidig moped som kan användas för både off-road och landsvägskörning.
Honda MT5 lanserades år 1980 och var en 50cc 2-taktmoped med en maximal effekt på 3,8 hk. Den hade en femväxlad växellåda och enkel fjädring, vilket gjorde den till en enkel och pålitlig maskin för både nybörjare och erfarna förare. Dess design var sportig och modern med raka linjer som gjorde att den stack ut från konkurrenterna.
Under åren som följde fortsatte Honda att förbättra MT5 genom att införa nya funktioner och tekniska förbättringar. Till exempel fick modellen en starkare motor år 1982 som ökade effekten till 4,1 hk. Året därpå fick MT5 en ny kolfiberfjädrad bakfjädring, vilket ökade dess prestanda ytterligare.
Honda MT5 var en mycket populär moped, särskilt bland ungdomar som sökte en pålitlig och prisvärd maskin för att pendla eller för att ha som hobby. Dess mångsidighet gjorde den lämplig för både stadskörning och terrängkörning, vilket gjorde den till en favorit bland entusiaster.
År 1993 beslutade Honda att avsluta produktionen av MT-serien, vilket gjorde att Honda MT5 blev en samlarobjekt för många mopedentusiaster. Även om modellen inte längre tillverkas, fortsätter dess arv att leva vidare genom dess påverkan på mopedkulturen och dess lojala följare.
Sammanfattningsvis är Honda MT5 en klassisk moped som har en speciell plats i mopedhistorien. Dess pålitlighet, mångsidighet och sportiga design gjorde den till en populär maskin bland ungdomar och erfarna förare under 1980- och 1990-talet. Trots att den inte längre tillverkas har den kvar en lojal fanbas och ett arv som fortsätter att inspirera mopedentusiaster världen över.